A technológia talán legnagyobb előnye a rendkívül gyors és hatékony munkavégzés, ennek köszönhetően anyagi- és energiaforrást spórolhatunk meg. Elegendő egy képzett ipari drónpilóta a felmérés elvégzéséhez, amely után akár 1 napon belül elkészíthetőek a 2- és 3 dimenziós, mérhető modellek.
Az elkészült modellek CAD szoftverekbe illeszthetőek és tökéletes további felhasználásra.
Igen, sajnos nem minden időjárási körülmény megfelelő a drónok reptetéséhez. Szakadó esőben, viharos szélben nem ajánlatos a reptetés, a fagy közeli hőmérséklet és a magas páratartalom együttese pedig kifejezetten veszélyes lehet a jegesedés miatt.
A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a gyártók egyre ellenállóbb gépeket készítenek, de a fenti körülményekre még mindenképp érdemes tekintettel lenni.
Alapesetben lakott területen van szükség légtér engedélyre a drónos repüléshez, lakott területen kívül ez nem szükséges. Természetesen lehetnek speciális esetek – pl. ha katonai engedély is szükséges a felméréshez – amelyek esetén további engedélyezési eljárásra is szükség lehet.
A hatályos szabályokat összefoglaló drón törvényről itt olvashat részletesen: https://legter.hu/blog/dron-torveny-2021-erthetoen-szakertoktol/
Amennyiben szükség van ilyen engedélyre vagy engedélyekre, az iDrones csapata intézi ezt/ezeket. Fontos, hogy az átfutási idő miatt a kérelmet minimum 30 nappal a felmérés előtt be kell adni, ezért érdemes előre tervezni bármilyen lakott területen történő felméréssel. Az így kiadott engedély 7 napig érvényes.
Ilyen esetekben a normál légtér engedély kérését az árajánlatunk tartalmazza, nem képez külön költségtételt.
Ez elsősorban a megrendeléstől, azon belül is a terep- és időjárási viszonyoktól, illetve a készítendő felvételek mennyiségétől függ, de normál körülmények esetén, nyílt terepen, egy 10 hektáros terület felmérése 25-30 perc.
Az ortofotó olyan fénykép, amely mentes a fényképezés sajátosságából adódó perspektíva és a domborzati és tereptárgyak okozta torzulásoktól. Kiválóan használhatók térképészetre és maguk a képek (akár több száz vagy több ezer képről is lehet szó) az erre alkalmas szoftverben összeillesztve térképekké alakíthatók. Ezek teljesen mérhető eredmények, melyek rendkívül sok területen alkalmazhatók. Csak néhány közülük:
- Építőipar: ortofotó építkezési területről, ortofotó épületekről homlokzatrajzok készítéséhez
- Mezőgazdaság, erdészet, kertgazdálkodás: ortofotó hatalmas, akár több száz hektáros területekről
- Régészet: ortofotó falkutatásokhoz, freskók felméréséhez
A pontfelhő modell egy további digitális feldolgozásra alkalmas ‘kép’, amelyet a CAD (Computer-aided design) rendszerek használnak például 3D-s modellek létrehozásához.
Noha extrém téli körülmények között nem ajánlatos reptetni a drónt, ha néhány fontos tényezőt figyelembe veszünk, nincs akadálya a munkavégzésnek az év leghidegebb hónapjaiban sem.
Repülés hideg időben
Hideg időben az akkumulátor gyorsabban merül, ezért érdemes pótakkumulátorral készülni, illetve érdemes a drónt bekapcsolni és hagyni melegedni pár percig a felszállás előtt. Fontos, hogy a tartalék akkumulátort tartsuk meleg(ebb) helyen, ha pedig sokszor kell dolgoznunk ilyen körülmények között, akkor hasznos lehet egy akkumulátor melegítő beszerzése.
Felmérés havas felület és borús idő mellett
A havas felületek illetve a borult égbolt negatív irányba befolyásolhatja a képek minőségét, így ennek megfelelően módosítsuk a kamera beállítását, például csökkentsük a zársebességet és finomítsunk a fehéregyensúly beállításain.
Repülés erős szélben
20-22 km/h-s szél felett – és ez nem csak a téli repülésre igaz – hacsak nem speciálisan ilyen viszonyokhoz készült drónt használunk, már nem ajánlatos repülni, mert veszélyezteti az eszköz épségét, csökkenti az akkumulátor élettartamát. Ha még sincs más lehetőség, akkor igyekezzünk a szélre merőlegesen haladni, ha nem megoldható akkor először szélirányba induljunk majd ereszkedve vissza az ellenkező irányba.
Repülés ónos esőben, ködben
A hidegben repülés egyik legnagyobb veszélye a jéglerakódás, ezért párás téli időben, ónos szitálás esetén kerüljük a repülést. Ha mégis ködös időben repülünk, ügyeljünk, hogy legyenek megfelelően erős jelzőfényeink. Emellett a sűrű köd riaszthatja a drón akadálykerülő szenzorait, folyamatosan azt jelezve, hogy valami akadály van az eszköz előtt.