Vulkánmegfigyelő drónos kutatások
A „vulkán-előrejelzés” elkészítésének képessége segíthet csökkenteni a kitörések jelentős egészségügyi, biztonsági és még gazdasági hatásait is. Tavaly ősszel a drónos kutatás egy magasabb szintre lépett és bebizonyították, hogy lehetséges a távoli, de veszélyes vulkánokat folyamatosan figyelni, hogy kitörésre utaló jeleket találjanak. Ezt a pilóta nélküli repülőgép-rendszert vagy UAS-t, amelyet drónnak is neveznek, kifejezetten tudományos kutatásokra terveztek, majd továbbfejlesztették, hogy légi vulkánmegfigyelő platformmá váljon.
Látótávolságon kívüli repülések
Az Alaszkában található Makushin vulkánnál 2021 szeptemberében tudósok egy csoportja bebizonyította, hogy az UAS képes biztonságosan repülni anélkül, hogy a pilóták a repülőgépet néznék. Ez pedig új lehetőségeket nyit meg a vulkánok és más veszélyek megfigyelésében világszerte.
Veszélyes és költséges lehet, ha kutatókat gyalog vagy repülőgéppel küldenek a vulkánok közeli felmérésére. Az sem reális, hogy nagyszámú vulkán esetében rendszeresen megtegyék. De egy kifinomult UAS képes lenne a feladatra, ha túl tudna repülni a kezelői látótávolságon. A BVLOS mozaikszóval ismert képesség egyfajta küszöböt jelöl, amelynek átlépése után sokkal több alkalmazás válik lehetővé. A NASA-nál először a kaliforniai Szilícium-völgyben található Ames Kutatóközpont kutatói mutatták be a drónok használatát a vulkánok közvetlen kutatására, megfigyelésére. 2013-ban tudományos adatokat gyűjtöttek kis, merevszárnyú UAS-okkal a Costa Rica-i Turrialba vulkán felett. Később a NASA és a Black Swift Technologies of Boulder (Colorado) közötti hosszú távú együttműködés eredményeként megszületett az S2 kutató drón. Ez az előremutató gép a közelmúltban úttörő repüléseket hajtott végre Alaszkában.
Gázérzékelő fejlesztések
„Szükségünk volt rá, hogy valóban robosztus legyen, hogy ellenálljon a turbulens körülmények közötti repülésnek és a vulkánok körüli korrozív gázoknak. Kifejlesztettünk egy gázérzékelő rakományt is, amelyet az UAS szállíthat, hogy megkeressük a vulkáni zavargások jeleit.” – Mondta Florian Schwandner, az Ames Földtudományi részlegének igazgatója és a projekt korai tagja.
Amikor az Egyesült Államok Geológiai Szolgálata néhány év múlva csatlakozott a partnerséghez, egy még alkalmasabb rakományt hoztak létre további gázok észlelésére, valamint vizuális és hőképek gyűjtésére.
A csúcsig és vissza
Annak demonstrálására, hogy az S2 képes így repülni – biztonságosan a látótávolságon kívül is – az egyik fő követelmény az UAS légtérbe való biztonságos integrálásának terve volt. Az Ames-i Flight Operations részleg a Szövetségi Légiközlekedési Hatósággal és a Black Swift-tel együtt dolgozott ezen műveletek megvalósításán. A bevetés során a csapat négy BVLOS drónos küldetést hajtott végre a 15 mérföldre lévő Makushin vulkánhoz. Az S2 autonóm rendszereire és programozott repülési tervére támaszkodott, hogy elérje a csúcsot, ahol a repülőgép nagy felbontású látható fény- és hőfelvételeket készített. A csapat tudósai megerősítették, hogy felhasználhatják ezeket a fizikai jellemzők változásainak kimutatására, amelyek arra utalnak, hogy a vulkáni tevékenység megváltozik a föld alatt. A repülések azt is bemutatták, hogy a repülőgép fedélzetén lévő érzékelők képesek olyan gázok észlelésére, amelyek jelezhetik a vulkán mélyén kialakuló aktivitás változásait.
A rutinrepülések jövője
„Célunk az UAS-ok képességeinek továbbfejlesztése, hogy értékes betekintést nyújtsunk a természeti jelenségekbe. Ez az üzembe helyezés bemutatott néhány korszerű automatizálási technológiát, amelyről úgy gondoljuk, hogy nagymértékben leegyszerűsíti a jelenleg nagyon nehéz UAS-műveleteket. Az egyik legizgalmasabb eredmény az volt, hogy az egyedi robotpilóta rendszerünk képes lett meghatározni, mikor válnak túl veszélyessé a körülmények és mikor kell visszafordulni.” – Mondta Jack Elston, a Black Swift Technologies vezérigazgatója.
„Az a bizonyított képesség, hogy biztonságosan repülhet a pilóta látótávolságán túl, utat nyit a rutinszerűbb műveletekhez. Ezzel az eszközzel még a távoli vulkánok tevékenységét is figyelhetjük és időben reagálhatunk a kitörési eseményekre. Ez egy változás mind a tudósaink, mind a geológiai veszélyek körüli közösségek biztonsága érdekében. Tudósaink úgy vélik, hogy drónos kutatásokkal segíthetjük figyelmeztetni a hatóságokat a vulkánkitörésekre és sok más veszélyre.” – Mondta Jonathan Stock, az USGS National Innovation igazgatója.
Ez a kormányzat és a kisvállalkozások közötti partnerség lehetővé teheti a BVLOS drónrepüléseit a különféle veszélyek nyomon követésére és reagálására szerte a világon, beleértve a szárazságot, árvizeket, erdőtüzeket és még sok mást.
Forrás: https://www.nasa.gov/
Rövid bemutató videó egy vulkán felméréséről, 3D modellezéséről:
Köszönjük, hogy elolvasta cikkünket, ha érdekesnek találta, kérjük ossza meg másokkal is!
Szeretne többet tudni a drónos lehetőségekről? Kattintson és nézze meg szolgáltatásainkat vagy keressen minket!
-
+36 30 632 4833
-
info@idrones.hu